Sunday 16 February 2014

Tidak adakah cuti khas untuk bawa anak pergi kkia

Di sini ku cuma ingin melahirkan perasaan sedih aku. Biarlah tiada siapa yang kisah tapi cukup aku dapat meluahkannya didisini. Aku punya anak kecil, sewaktu aku bekerja shif pagi. Terlebih dahulu aku perlu selesaikan kerja aku. Sudahnya walaupun hahis kerja pukul 2pm. Kadang-kadang 2.30pm baru boleh punch card balik. Hari tu aku ada temujanji untuk cucuk aisya. Maka aku pulang ke rumah untuk menukar baju. Risau juga segala kuman MRSA , ESBL, yang terdapat dalam wad aku melekat pada badan anak aku. Setelah tu aku bergegas ke rumah pengasuh untuk mengambil anak-anak untuk di bawa ke klinik. Oleh kerana aku takut tidak dapat mengawal anak yang sulung yang suka berlari aku mengambi keputusan untuk menghantar anak sulong ke tempat kerja mak aku. Sudahlah aku ni bawa kereta macam siput. Ye seperti yang di jangka, dekat pukul 4pm baru sampai. Maka aku buat muka tak bersalah kerana aku sepatutnya tiba pada pukul 3pm. Sedihnya rasa sudah,ah penat dengan bebanan kerja di wad balik dari kerja ke sana sini menghantar anak-anak. Dan bila aku minta cuti dari bos ada saja jawapannya. "Kamu pergi tca petang, pagi boleh kerja. Kamu pergi tca pagi, petang boleh pergi kerja". Gamak ke aku nak bagi anak kat orang lepas kena cucuk. Ada ke orang rajin nak monitor anak ku demam ke tak selepas cucuk. Dan bila hedak minta cuti. Pun amat-amat payah. Entahlah kenapa aku sangat-sangat sedih bab ni. Tak tau kenapa. Konon jaga orang sakit di wad, nak bawa anak pergi dapatkan imunisasi pun kena fikir 100 kali untuk minta cuti.dan kalau aku pergi tca pagi. Sempat ke aku nak punch masuk. Dan jika aku yang incharge, apa terjadi pada pesakit aku yang bertanggujawab. Bukan bos aku nak tolong cover pun. Tambaha rumaha aku ngan tempat kerja bukan dekat. Tak apa lah aku redha je la. Terima kasih kepada bos aka sister-sister di dunia ini yang meluluskan cuti untuk anak buahnya pergi TCA anak. Semoga aku terus di beri kukuatan untuk meneruskan kerjya ku. Aku ada Allah s.w.t bersma.... Mka aku masih teguh berdiri membesarkan anak-anak aku.

No comments:

nak komen, pun boleh