Friday, 31 July 2009

Bukan nak kempen

Sering kali aku di tanya soalan begini, susah ka jadi misi? Macam mana hang jadi misi? Best ka jadi misi? Pada catatan aku kali ni aku bukan nak kempen suruh jadi misi tapi aku nak puaskan la hati member-member aku yang tak jemu-jemu tanya soalan yang sama . Tak penah sekali pun aku menjawab soalan yang diberikan selain hanya menghadiahkan senyuman. Maka pada malam ini aku terpanggil untuk menjawab soalan-soalan tu, aku harap kawan-kawan aku akan berpuas hati dengan jawapan aku ni.

Dulu masa SPM aku ambil Bakeri & Konfeksionari , oleh kerana aku terasa nak buka butik maka, masa di tingkatan 4 aku mengambil keputusan untuk berjumpa dengan PKHEM (Penolong Kanan Hal Ehwal Murid) untuk tukar jurusan pulak…..aku pun ambil Rekaan Fesyen dan Membuat Pakaian. Setelah itu, aku sambung pula Diploma Sains Komputer tapi masa semester 1 oleh kerana subjek matematik tambahan yang begitu mencabar minda dan peluang pekerjaan yang tak menentu maka aku pun cabut join nursing.

Sampai la sekarang aku jadi misi dengan penuh kesabaran, insyaAllah….Fisrt posting aku di sabak bernam, Selangor Darul Ehsan (aku nak bagi tahu ni, fasal ade orang tak tau di mana letaknya sabak bernam, bila diorang masih mengerutkan dahi lagi.....aku jelaskan lagi sempadan teluk intan…kalau tak tahu jugak…minta maaf la, chek tak tau nak terang dah ). Hulu-hulu pun sabak bernam ni, semua kemudahan ada, dan aku tak perlu bersesak-sesak dan menunggu giliran yang panjang ketika terasa ingin ke pejabat pos, supermarket, bank, pusat servis perodua, dan nak parking kerana kawasan kampong kan….heheh….Duit pun boleh save sebab nyer kat sini kedai-kedai runcit aje yang ada….jadi ransangan untuk berbelanja sakan tu kurang la….lalala

Ok, sesiapa yang rasa nak jadi misi pertama dia kena bersedia untuk jauh dari famili, sebab bila kita minta posting kampung sendiri, belum tentu akan di postingkan ke tempat yang kita minta. KKM akan bagi tempat yang kita tak minta termasuklah kalau anda di semenanjung terpaksa juga menghijrahkan diri ke sabah atau serawak….kecuali anda dah berkahwin dan beranak-pinak(tu pun bukan jaminan 100% ye). Kalau macam aku ni minta Kedah, Perlis, Penang di bagi nyer Selangor…..(Maka aku nasihatkan nanti pada sesiapa nak pilih tempat posting, minta la tempat yang kita tak nak….comfirm dia bagi tempat yang kita nak)………ni petua ni…..hoho

Contoh malam ni, aku sebenarnya tinggal seorang diri di rumah sewa. Kawan-kawan aku yang 3 orang lagi ada yang balik kampung, cover wad H1n1 di HOs SG BULOH selama 3 bulan, dan yang sorang lagi keje malam………. Maka tinggal la aku menaip catatan ni….seorang diri…..nak di jadikan cerita tadi, dalam pukul 10pm, dengan sendirinya lidah aku terus mengucapkan Allah, Allah dalam hati ..kerana tiba-tiba bekalan elektrik terputus…..dan hanya kegelapan menyelebungi aku, mujurla cahaya laptop ni masih manyala…tapi mungkin Allah nak tunjukan sesuatu pada aku…..perkara ni tidak pernah terjadi sewaktu aku bersama kawan-kawan aku…..baru beberapa saat aku dalam kegelapan tiba-tiba lampu Kalimantan di bilik aku ni menyala semula, dan beberapa saat selepas tu terputus balik…………dalam hati memang dup, dap,dup,dap dah…….Aku hanya mampu menyebut Allah je dalam hati………dah rasa nak tidur awal……jadi boleh la aku terus matikan aje semua lampu-lampu ni…..alhamdulillah……..bekalan elektrik dah tak terputus-putus dah……

Sewaktu aku pergi hantar kes ke Teluk Intan, aku biasanya akan duduk sebelah pemandu ambulans selepas hantar kes(kerana pesakit dah selamat di refer)….Pemandu tersebut membuat pengakuan kepada aku, dia tak bagi anak perempuan dia jadi misi kerana kerja ni berisiko dan terpaksa berhadapan dengan rungutan-rungutan manusia setiap hari…(esok-esok kalau awak sakit sape akan jaga awak siang malam di wad, kalau bukan misi-misi juga). Hurmmm bagi aku kerja apa pun stress kalau tak stres bukan hidup namanya…. kita perlu pandai uruskan stres agar tak mengangu aktiviti hidup kita seharian….Sama juga, aku penah tanya kawan aku seronok ke kawin……dia hanya tersenyum sambil bekata “ ala nanti ko kawin ko tahu la” …..hrmmmm mugkin aku pun patut jawab macam ni pada kawan-kawan aku tadi “ ala ko dah jadi misi ko tahu la susah ke, senang ke” hehehe

Apa yang aku lakukan untuk menangani stres adalah dengan membanyakkan hobi. Di sini aku nak kongsi sedikit la hobi aku…Memelihara ikan(tak tau la aku suka tengak ikan, berenang-renang dengan bebas ke sana ke mari)…….Penah hari tu aku mimpi aku pun jadi ikan dan berenang bersama ikan-ikan hiasan aku dalm akuarium aku tu…. Biasanya aku tukar air akuarium tu sebulan sekali. Sewaktu aku pergi Putrajaya aka ade singgah di Alamanda di sana, aku telah terjumpa sebuah buka, menurut isi kandungan buku tersebut, hukum memelihara ikan, bukanlah menjadi satu kesalahan….sebaiknya kita hiaskan akuarium tu macam habitat ikan tu…..maksudnya kita tak menyeksa ikan tu la….Alhamdulilah ikan aku sihat…..tapi agak garang……….penah aku nak betul kan filter dalam akuarium tu tiba-tiba gigi ikan yang tajam tu mengigit jari aku yang runcing..huhu……rasanya macam kucing peliharaan di kampung aku yang gigit…kira tajam jugak la….gigi ikan aku ni….hahahaha….dan agak manja juga, bila aku datang nak bagi makan, ikan-ikan aku pun akan berhimpun menyambut kedatangan aku…hihihi



akuarium kesayanganku

Selain memandu balik ke kampung aku di utara semenanjung , dan pergi ke tempat kerja, aku dah tak tau nak menuju ke mana. Maklum la sekali sekala kita perlu keluar dari urusan kerja dan melancong untuk kurang kan stres kan…Maka aku memilih untuk join MNA(Malaysian Nurses Association). Aku tak dapat nak bagi banyak gambaran tentang persatuan ni tapi seingat aku ia mula di tubuhkan pada tahun 1951 antara tujuan utama penubuhanya ialah untuk membela nasib misi-misi di Malaysia ni..Contohnya baru-baru ni……ada usul supaya Diploma Jururawat di pendekkan menjadi satu setengah tahun dari tiga tahun……..maka disini lah peranan MNA untuk mempertahankan martabat jururawat ni, ada ke patut nak buat satu setengah tahun…..


MNA
OBJECTIVES
1. To promote and maintain the honor, interest and the advancement of nursing as a profession.
2. To serve as the vehicle of integrated voice of the whole profession to express its opinion and to acquaint the Government and other bodies with the policy and aspirations of the nursing profession.

3. To promote nursing education, a high standard of nursing practice and nursing research.
4. To promote and support a high standard of nursing ethics & conduct.
5. To promote professional, social, cultural and charitable activities in building a United Malaysian Nation.
Need to belong to The Professional Organization
1. To uphold loyalty and professional obligation towards the nursing profession.
2. To maintain interest of the nursing profession
3. To participate and contribute to professional activities
4. To meet fellow nursing colleagues locally and internationally
5. To advance in career as a nurse through its professional activities

MEMBERSHIP
• Ordinary Member ship - open to every nurse, male/female registered with the Nursing Board Malaysia.
• Life Membership - open to ordinary members of the Association who have paid their annual fee up to date.

Associate Membership is open to :
- the assistant nurse,registered with the Nursing Board Malaysia
- rural nurse & midwife registered with the Midwives Board Malaysia.
Student Membership - shall be open to student nurses,
from approved schools of nursing, colleges of nursing & universities.

PRIVILEGE OF MEMBERSHIP
The privilege of membership is the participation in all the activities arranged and organized by the Council and/or the branches in the context of the objects of the association.
Associate and student members will enjoy all the privileges of ordinary membership except that of voting or of holding office in the Council, committee and branch committees of the association.
Others:
Application to membership of Malaysian Nursing Foundation (Y. K. M.)
Added value to criteria for promotion
May earn credit points for CPD


Pada 12 Mei 2009 yang lalu aku bersama kawan-kawan aku telan pergi menyambut Hari Jururawat Peringkat Kebangsaan di PWTC, yang telah dirasmikan oleh Menteri Kesihatan Malaysia Datuk Liow Tiong Lai dan yang turut memberi ucapan YBhg Datuk Dr Hj Mohd Ismail Merican, Ketua Pengarah Kesihatan. Antara isi kandungan ucapannya, Hari Jururawat akan di istiharkan seperti hari-hari penting yang lain seperti hari guru, hari polis dan sebagainya….Sama jugalah dengan AGM(Annual General Meeting) yang aku hadiri baru-baru ni di Holiday Inn, Melaka selama 4 hari 3 malam. Bermula 24 Julai hingga 27 Julai 2009. Maka dengan itu dapat la aku cuti tanpa rekod.

Aku juga bernasib baik kerana kawan sekerja ku Sarah turut join AGM ni…mudah la orang Melaka ada bersama. Maka kami hanya merempit untuk ke Holiday Inn Hotel dari rumahnya di Bukit Katil. Aku mengaku padanya awal-awal yang walau pun aku ade lesen motor tapi aku sebenarnya tak berapa berani nak merempit…sebab tu la aku ambil lesen motor 2 kali baru lulus dan kereta sekali aje……hehehe

Sesampai di rumahnya dia membawa aku ke bilik tetamu. Dalam bilik tu penuh dengan barang-barang perkahwinannya kerana kawan aku ni akan berkahwin pada bulan 10 nanti…mugkin dah jodoh dia…jodoh aku belum sampai..uhukhukuk

Aku seronok berada di rumahnya, walaupun serba serdehana tapi best…..tak tau naper………Di rumahnya ada 7 biji buah motor….dia kata, familinya tak mampu nak pakai kereta……Kereta yang baru di belinya akan diserahkan kepada familinya tak lama lagi untuk memudahkan urusan familinya….wah mulianya hati kawan aku Sarah ni…..sanggup dia bersusah payah dan berkorban untuk familinya….dan dia hanya menaiki motor jika hendak kemana-mana sewaktu berada di sabak bernam.

Sewaktu berborak-borak dengan adik-adik dan maknya(meriahnya waktu ni masing-masing nak bercerita), Sarah ni telah membuat spekulasi yang aku sudah ada yang punya…..wah memang Sarah ni nak cari fasal dengan aku….Tetiber pulak dia buka topik yang tak di undang..aduhhh.Ape lagi, mak nyer mula la menyoal siasat……Haaa bila nak langsung? “ ha pe dia mak cik, emmm….ada jodoh ade la”.aku tensengeh-sengeh. ermmmm

Aku pulak saje nak buat soalan cepu emas untuk mak Sarah, aku tak tau la naper aku seronok berborak dengan mak cik ni….sampai tak sedar dah magrib……mugkin sebab rindu kat mak aku kot..ermmmm

Aku : Wah nanti Sarah kena ikut suaminya, mak cik mesti kesunyian tinggal ngan pak cik aje la ye?
Buat rumah besar-besar pun last-last anak-anak tak tinggal sekali.

Mak Sarah : Tu la bila budak-budak ni pergi kerja yang kecik ni pergi sekolah, pak cik kerja.
Mak cik takot gak dok sorang-sorang. Tak tau la harap yang lelaki bongsu ni aje la
harapan yang tinggal

Aku : Tu la Mak cik tak nak carikan Sarah orang dekat-dekat sini…..

Mak Sarah : Dah cari dah dia yang tak nak. Nak buat macam mana dah suami dia tak nak balik
menetap di sini, mak cik tak boleh buat apa la…..isteri kena ikut suami…..(Sambil
menunjukan jarinya menghala ke tanah kosang yang luas terbentang di depan rumah)
Kalau Sarah nak, mak cik ingat nak bagi dia buat rumah kat tanah yang lapang ni….

Aku faham perasaan mak Sarah, walau pun dia boleh tersenyum jauh di sudut hatinya amat sedih kerana terpaksa melepaskan anak sulong perempuannya tu….mana ada ibu yang sanggup berjauhan dari anak-anak. Tapi apa kan daya. Masanya kian hampir, “ semua-semua ni mak cik kumpul beli sikit-sikit” . Aku cuma mengangguk sambil tersenyum mendegar celoteh mak Sarah. Segala persiapan perkahwinan kawan baik ku itu, ku lihat tersusun begitu rapi.


gambar ni diambil ketika berada di Menara Tamin Sari, jika lihat
betul-betul anda akan nampak eye on Malaysia


Pekerjaan aku tak kira masa dan waktu…hehe…macam lagu kumpulan Saujana pula masa dan waktu, Jika aku 1st call aku perlu bersiap sedia untuk dipanggil, tak kira la 4am ke, 3 am ke………….semua tu sudah biasa bagi aku. Pernah hari tu aku bekerja sehari 20 jam. Apa tidaknya, aku masuk kerja pukul 7am, balik pukul 5pm kerana aku pergi ke Klang refer kes….tiba-tiba aku dapat panggilan aku kena kerja shif malam kerana member aku terpaksa menjaga anaknya yang tiba-tiba masuk wad….jadi aku keluar rumah pukul 7am, balik rumha kejab rehat 4jam dan kerja semuala himgga 7am esoknya…..aduhhhh…penat tak tau nak cakap wehhhh….

Senior aku sering memberi alasan ada anak, nak ambil anak sekolah, alasan anak la yang sering di gunakan maka aku sebagai junior yang berstatus single terpaksa rela la mengalah…..Pernah aku saje je kata “ saya pun ada anak juga” bila aku sebut macam tu masing-masing pandang kat aku termasuk Docter beralih kat aku…..kihkihkih………..macam la depa tak tau aku suka melawak….

Perkara yang aku paling tak boleh lupa adalah ketika berada dalam ambulans, kalau pesakit restless dan struggle….udah la pasekit lelaki, inject sedation pun tak jalan…..dan jika pesakit yang intubatian……aku perlu perhatikan vital signnya sekerap yang mungkin…..Pernah sekali aku hantar seorang pesakit ni ill dan weak....cuma docter yang incharge wad aku tak intubated sebelum refer sebab vital signnya stabil, maka aku di temani oleh seorang antenden dan seorang docter…….bila vital signnya tak boleh nak baca dan bacaan oksigen pun dah menunjukkan 70%, maka tanggungjawab aku terus inform docter….docter ambil keputusan untuk singgah di Hos Tanjung Karang supaya pesakit selamat sampai ke destinasi sebenar…di sini pesakit terus di intubation oleh MA,MO dari Emergency Department Hos Tanjung Karang…..wah tangkas diorang ni buat kerja…..maklumla aku tak pernah kerja kat Emergency Deparment…..Setelah vital signnya stabil kami meneruskan perjalaman ke Klang……..

Dalam perjalanan pulang selepas pesakit selamat di admitkan di Hos Klang..aku mengalami muntah yang tak henti-henti(mujur la waktu tu pesakit dah admit)……….aku rasa ada la lebih kurang 500ml……..apa lagi bila ambulans berhenti je aku pun keluar la nak buang isi kandungan gaster aku tu…….Sesampainya di Kapar, Klang docter belanja makan………" Awak nak makan apa oder la" kata docter tu dengan nada serius……….waktu tu aku tak tau nak makana apa, maka aku pun makan la soto ayam……aku makan dengan berselera sekali kerana gaster aku dah kosong.....tambahan pula aku pula dan bertukar jadi pesakit...dan yang kejam sekali..driver ambulans tu kata aku pregnant....perghhhh

Malangnya belum lagi sampai sabak bernam aku telah memuntahkan semua makanan yang aku makan sewaktu di Kapar tadi…………mujur ambulans tu berhenti……..aku lagi sekali membuang bahan kumuhan juga berisi padu 500ml………pemandu ambulans, atenten, dan docter hanya geleng kepala melihat aku….lantaklah nak buat macam mana sakit ni bukan aku minta…..aku sedang menangung derita ni….....

Eh dah pukul 1am, izin kan aku berundur dulu untuk kali ni………..hari ni aku 2nd call…………wassalam

Monday, 6 July 2009

Kerja malam

Udah lebih kurang setahun 3 bulan aku kerja. Lama tu, kadang-kadang bila kerja malam aku cuma bekerja dengan junior aku yang baru 2 bulan kerja…….hehehe…..memang la kerja malam berdua jerr……Pernah sister tanya aku, awak boleh ke, kerja malam dengan junior ni….Aku dengan selamber jer jawab, “boleh sister nanti kalau saya kata tak boleh, di gelar manja pulak. Sebenarnya aku ni jenis malas nak cakap banyak, dalam erti kata lain jadual dah keluar aku merelakan jer la…..

Sebenarnya kerja malam ni adalah paling penat antara semua shif, kerana aku akan berada di wad selama 10 jam(9pm-7am). Penat ke apa ke, ni la kerja aku sampai aku pencen….ehhh? ye ke..hurmmm….tak pe la yang penting kerja ni halal……mudahan Tuhan memberkati kerja ku ni…sepanjang usia ku ni…..uhuhukhuk

Selepas memberi oral dan IV medication aku mula buat report. Esok pagi kena bagun seawal 4 pagi nak bagi injection dan ambil darah….kadang-kadang kalau wad busy pukul 1am baru aku solat isyak…..hrmmm kalau shif petang lagi la asar selalu terlepas….jawabnya aku khada la time magrib……tu semua sudah jadi terbiasa pulak….contoh kalau ada hal yang tak boleh di elakkan seperti intubation……….sebab intubation ni memerlukan 2-3 orang yang attend untuk memastikan patient selamat…mastermind nyer docter la……



video

intubation in wad....

Penah la sekali aku tengah buat kerja, datang seorang patient …..aku tengah bagi iv injection…sebelum pak cik ni tanya aku,aku terlebih dahulu tanya dia....." kenapa pak cik tak tidur lagi", tanya aku……..waktu tu pukul 4 am…dah la pak cik tu tak jawab soalan aku……dia tanya nyer pulak aku…..

Pak cik : Buat apa tu?(dengan pakai songkok dan bawa beg…..dah gaya orang nak balik)

Aku : Bagi ubat, kenapa pak cik nak tolong saya ke? Sambil aku tersengeh….huhu

Pak cik : Eh tak boleh, pak cik ni dah tua, dah tak daya dah…..wah misi bagi ubat dan checked gula semua pesakit dalam wad ni ke?

Aku : ye la pak cik....(aku pun angguk, sambil buat-buat heran…kuikui)…..

Pak cik : Teruk tu, gaji dah la sikit Rm600, kerja teruk ……baik pergi basuh pinggan kat kedai makan lagi senang

Aku : (dalam hati, aduss dia mula dah nak merapu dah la setiap kali aku nak buat apa-ape prosedur ke atasnya aku di marahnya….sabo jer la)………aku dok tersengeh-sengeh

Pak Cik : (Sambil menghulurkan tangan). Pak cik nak minta maaf la misi kalu pak cik ade terkasar bahasa….Esok Pak cik nak balik dah…..

Aku : Sama la saya pun nak minta maaf juga...eh? Pak cik nak pergi mana ni dengan berbeg-beg dan hensem-hensem ni pak cik? Mana baju hospital pak cik yang kaler ijou tu….pak cik kena rehat dulu…esok pagi lepas makan tengah hari...perut dah kenyang baru pak cik boleh balik (aduss jenohhh aku mengoreng ayat….dengan harapan dia segera balik ke katilnya)

Pak Cik : Eh tak boleh! Pak cik nak balik awal-awal subuh…… nak bagi makan ayam, kucing, ikan kat rumah….kat mana pintu keluar? lain kali la misi, pak cik datang makan tengah hari........kalau umur pak cik panjang....(ngeh, ngeh, aku pulak kena goreng balik dek pak cik ni.....kou, kou pulak tu...cissss)

Aku : (Dengan berglove dan syring dan vial ubat di tangan aku terus melayan pak cik ni…..patient lain semua tidur mati agaknya….hukhukhuk…..atau mereka berpura-pura tidur…ahaks). Pak Cik , nak jalan jauh kan esok nak balik, ape kata pak cik pergi rehat dulu……….nanti tak der tenaga macam mana nak balik…..nak balik kena rehat dulu…..(mujur dia balik ke katil….aduss tak siap jugak keje aku….)

Jarum jam menunjukan pukul 5.30am, sejuk nyer kat luar…..hujan yang turun dari pukul 5am tadi masih tidak berhenti…wah sedap ni kalau dapat terbongkang atas katil….adessss…………sabo lah wahai diri……..dugaan betul….

Sepatutnya lepas 3 malam kerja aku dapat 3 hari cuti, yahoooooooo….tapi tu semua tinggal mimpi…sejak wabak H1 N1 staff wad aku telah di tarik ke KLIA, HOs sg buloh…..akibatnya cuti aku kena tarik…..Waaaaaaaaa…..

Bila sebut pasai H1N1 atau selsema k***zir aku tak puas hati betul. Kenapa haiwan ni masih di benarkan di ternak di malaysia. Dah tertulis terang-terang dalam Al-quran, K***zir tu akan bawa penyakit....entah la……bila la semua ni berakhir..

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging K***zir dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah dia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Surah Al-Nahl Ayat 115.

Berbalik pada tajuk aku yang mula-mula tadi….kerja malam…..Pernah aku buat 5 malam kerana mengantikan member aku yang terpaksa masuk wad kerana masaalah O&G…….maka terpaksalah aku merelakan diri, kerana di wad aku ade 4 orang mak buyung….aku jer yang tak buyung lagi…hehehe….Apa salah nyer kan kita tolong orang, buat kebaikkan…..bukankah kita di gakakkan buat apa-apa kebaikan…tak kira lah kebaikan apa sekali pun……….kalau aku tak mengalah, salah seorang mak buyung kat wad aku kena buat malam…tak sampai hati pulak aku….hrummmm….ni la perkerjaan aku…..kadang-kadang rasa best, kadang-kdang rasa nak pencen….jerkkk…..kadang-kadang macam-macam rasa yang aku rasa……kehkehkeh….selagi termampu aku akan laksanakan tanggungjawab ku sedaya mampu….amin


nak komen, pun boleh