Monday 6 July 2009

Kerja malam

Udah lebih kurang setahun 3 bulan aku kerja. Lama tu, kadang-kadang bila kerja malam aku cuma bekerja dengan junior aku yang baru 2 bulan kerja…….hehehe…..memang la kerja malam berdua jerr……Pernah sister tanya aku, awak boleh ke, kerja malam dengan junior ni….Aku dengan selamber jer jawab, “boleh sister nanti kalau saya kata tak boleh, di gelar manja pulak. Sebenarnya aku ni jenis malas nak cakap banyak, dalam erti kata lain jadual dah keluar aku merelakan jer la…..

Sebenarnya kerja malam ni adalah paling penat antara semua shif, kerana aku akan berada di wad selama 10 jam(9pm-7am). Penat ke apa ke, ni la kerja aku sampai aku pencen….ehhh? ye ke..hurmmm….tak pe la yang penting kerja ni halal……mudahan Tuhan memberkati kerja ku ni…sepanjang usia ku ni…..uhuhukhuk

Selepas memberi oral dan IV medication aku mula buat report. Esok pagi kena bagun seawal 4 pagi nak bagi injection dan ambil darah….kadang-kadang kalau wad busy pukul 1am baru aku solat isyak…..hrmmm kalau shif petang lagi la asar selalu terlepas….jawabnya aku khada la time magrib……tu semua sudah jadi terbiasa pulak….contoh kalau ada hal yang tak boleh di elakkan seperti intubation……….sebab intubation ni memerlukan 2-3 orang yang attend untuk memastikan patient selamat…mastermind nyer docter la……





intubation in wad....

Penah la sekali aku tengah buat kerja, datang seorang patient …..aku tengah bagi iv injection…sebelum pak cik ni tanya aku,aku terlebih dahulu tanya dia....." kenapa pak cik tak tidur lagi", tanya aku……..waktu tu pukul 4 am…dah la pak cik tu tak jawab soalan aku……dia tanya nyer pulak aku…..

Pak cik : Buat apa tu?(dengan pakai songkok dan bawa beg…..dah gaya orang nak balik)

Aku : Bagi ubat, kenapa pak cik nak tolong saya ke? Sambil aku tersengeh….huhu

Pak cik : Eh tak boleh, pak cik ni dah tua, dah tak daya dah…..wah misi bagi ubat dan checked gula semua pesakit dalam wad ni ke?

Aku : ye la pak cik....(aku pun angguk, sambil buat-buat heran…kuikui)…..

Pak cik : Teruk tu, gaji dah la sikit Rm600, kerja teruk ……baik pergi basuh pinggan kat kedai makan lagi senang

Aku : (dalam hati, aduss dia mula dah nak merapu dah la setiap kali aku nak buat apa-ape prosedur ke atasnya aku di marahnya….sabo jer la)………aku dok tersengeh-sengeh

Pak Cik : (Sambil menghulurkan tangan). Pak cik nak minta maaf la misi kalu pak cik ade terkasar bahasa….Esok Pak cik nak balik dah…..

Aku : Sama la saya pun nak minta maaf juga...eh? Pak cik nak pergi mana ni dengan berbeg-beg dan hensem-hensem ni pak cik? Mana baju hospital pak cik yang kaler ijou tu….pak cik kena rehat dulu…esok pagi lepas makan tengah hari...perut dah kenyang baru pak cik boleh balik (aduss jenohhh aku mengoreng ayat….dengan harapan dia segera balik ke katilnya)

Pak Cik : Eh tak boleh! Pak cik nak balik awal-awal subuh…… nak bagi makan ayam, kucing, ikan kat rumah….kat mana pintu keluar? lain kali la misi, pak cik datang makan tengah hari........kalau umur pak cik panjang....(ngeh, ngeh, aku pulak kena goreng balik dek pak cik ni.....kou, kou pulak tu...cissss)

Aku : (Dengan berglove dan syring dan vial ubat di tangan aku terus melayan pak cik ni…..patient lain semua tidur mati agaknya….hukhukhuk…..atau mereka berpura-pura tidur…ahaks). Pak Cik , nak jalan jauh kan esok nak balik, ape kata pak cik pergi rehat dulu……….nanti tak der tenaga macam mana nak balik…..nak balik kena rehat dulu…..(mujur dia balik ke katil….aduss tak siap jugak keje aku….)

Jarum jam menunjukan pukul 5.30am, sejuk nyer kat luar…..hujan yang turun dari pukul 5am tadi masih tidak berhenti…wah sedap ni kalau dapat terbongkang atas katil….adessss…………sabo lah wahai diri……..dugaan betul….

Sepatutnya lepas 3 malam kerja aku dapat 3 hari cuti, yahoooooooo….tapi tu semua tinggal mimpi…sejak wabak H1 N1 staff wad aku telah di tarik ke KLIA, HOs sg buloh…..akibatnya cuti aku kena tarik…..Waaaaaaaaa…..

Bila sebut pasai H1N1 atau selsema k***zir aku tak puas hati betul. Kenapa haiwan ni masih di benarkan di ternak di malaysia. Dah tertulis terang-terang dalam Al-quran, K***zir tu akan bawa penyakit....entah la……bila la semua ni berakhir..

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging K***zir dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah dia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Surah Al-Nahl Ayat 115.

Berbalik pada tajuk aku yang mula-mula tadi….kerja malam…..Pernah aku buat 5 malam kerana mengantikan member aku yang terpaksa masuk wad kerana masaalah O&G…….maka terpaksalah aku merelakan diri, kerana di wad aku ade 4 orang mak buyung….aku jer yang tak buyung lagi…hehehe….Apa salah nyer kan kita tolong orang, buat kebaikkan…..bukankah kita di gakakkan buat apa-apa kebaikan…tak kira lah kebaikan apa sekali pun……….kalau aku tak mengalah, salah seorang mak buyung kat wad aku kena buat malam…tak sampai hati pulak aku….hrummmm….ni la perkerjaan aku…..kadang-kadang rasa best, kadang-kdang rasa nak pencen….jerkkk…..kadang-kadang macam-macam rasa yang aku rasa……kehkehkeh….selagi termampu aku akan laksanakan tanggungjawab ku sedaya mampu….amin


No comments:

nak komen, pun boleh