Friday 13 November 2009

Nasi lemak + Timun

Teringat dulu semasa aku bertugas di Selangor, setiap kali hujung minggu kantin di Hospital Sabak Bernam tutup. Biasanya aku dan kawan-kawan akan memesan makanan daripada PPK(Pembantu Perawatan Kesihatan). Kalau tak kebuluran la jawapnya.

Sewaktu memesan sarapan pagi aku salalu mendapat nasi lemak yang lansung tidak mengandungi sehiris timun pun. Bukan aku ni hantu timun, tapi timun ni bagus untuk kesihatan. Buat ulam makan ngan nasi pun sedap. Kaya dengan khasiat.

Contohnya kalau kita makan sate, sate yg dibakar mengandungi karbon, juga dikenali sebagai radikal bebas. Timun pula mengandungi antioksidan. Antioksidan bertindak balas meneutralkan radikal bebas.

Untuk mencegah kanser, aku sarankan amalkan makanan mempunyai antioksidan tinggi.Sumber antioksidan yang paling baik ialah sayur-sayuran dan buah-buahan. Bukan nak promote tapi aku la yang salu oder vegetarian diet untuk pesakit barah di wad aku. Depa ni datang ke wad untuk mendapatkan rawatan Chemotherapy.



Lantak la, mak cik yang jual nasi lemak tu tak ada stok timun aku nak juga timun.
Aku pun tulis la besar-basar dalam rag paper tu

Nasi Lemak + Timun

Setelah bebarapa jam, PPK aku pun balik la dari pasar Sabak Bernam. Elok la perut aku pun dah banyak kali putar lagu inang ni....lapar sesangat dah ni....tak sabar nak mengadap nasi lemak.

" Emi ni duit baki ko, dah aku nak gi sambung keje aku" Kata PPK Kahar

Haaaa buah timun? Sapa yang oder timun ni. Aku berlari mendapatan kawan-kawan aku di kaunter jururawat.

" Kak Misah sape punya timun ni"

" Laaa dia yang oder buat-buat tanya pulak" balas Kahar dengan muka serius.

"Laa maksud saya bukan nak beli timun sebanyak ni, saya nak nasi lemak yang letak timun...."

Kak Misah dan rakan-rakan aku yang lain terkekeh-kekeh gelakkan aku. Kahar pun sama.Cisss

" Aku mana tahu, nak beli timun sebiji tak padan aku pun beli la 4 biji." Balas Kahar sambil tergelak-gelak.Hmmmmmmm,

Cubannnnnnn



Pengajarannya sebelum nak minta pertolongan sesiapa, belikan makanan ka.., kena explain betul-betul....huhuhu

No comments:

nak komen, pun boleh