Wednesday 5 August 2009

Sedih

Pejam-celik, pejam celik dah masuk bulan Ogos sekejab je masa berlalu. Entah la pagi tadi sewaktu pulang dari kerja hati ni tetiber terasa sebak , berita kematian di sebabkan wabak H1N1 yang semakin menular dari hari ke hari. Anak-anak kecil, remaja semuanya menjadi korban.

Aku tidak boleh lagi berfikir untuk melayan tidur yang panjang kerana ini bukan masanya lagi, sejak hospital aku mengendalikansendiri wabak ni semua kawan-kawan aku terpaksa buat double duty. Bermula la episode aku menjaga sendiri pesakit-pesakit H1N1. Oleh kerana tidak cukup staf, hanya seorang staf akan jadi inchrge dan runner. Aku memakai gown, double glove dan mask, cap dan sarung kaki khas sewaktu melakukan apa-apa prosedur kepada pesakit. Dan setiap kali hendak pergi makan, PU, BO, solat aku akan menyalin semula pakaian dan mengenaka sepasang baju oTi yang baru untuk mengelakkan aku merebakkan wabak ni kepada orang lain pula. Aku dengar ada hospital yang menyediakan disposable panties and bra untuk staf,,,emmm…..sampai macam tu sekali.

Aku terpaksa jadi sedikit garang dan tegas kerana ada pelawat-pelawat yang datang tidak faham. Penyakit ni berjangkit melalui titisan udara, mengapalah mereka dan keluarga mereka ni tak faham. Tak boleh buka kipas hanya boleh buka tingkap….kadang-kadang pesakit nyer tak bagi masalah tapi relative yang bagi masalah pada aku. Mujur la aku masih di beri kesabaran….kalau la mereka tahu aku incharge aku la runner…..sampai tak menang tangan jadi nyer…dan nak melayan karenah mereka lagi….

Kini cuma seorang pesakit di wad aku sudah (+)ve H1N1………kadang-kadang terfikir juga…………macam mana la kalau penyakit ni terkena pada aku, ……….”Aku cepat-cepat pujuk hati aku berfikiran positif………….….”niatkan dalam hati kita nak bantu pesakit’..insyaAllah jika aku mengikut garis panduan yang di tetapkan sewaktu melakukan apa-apa prosedur ke atas mereka……wabak ni sebenarnya dapat dikawal dan dicegah…….bukan saja aku, tapi semua orang harus sama-sama mengawalnya…..
Sebenarnya ada pesakit yang (+)ve H1N1, bila keadaan mereka sudah stabil mereka akan discaj dan akan di berikan ubat. Dan mereka perlu di kuarantin kan di rumah untuk tempoh tertentu jika ada apa-apa masalah datang semula ke hospital.



oseltamivir capsule ni.....warnanya putih kuning....

Kerana itu penting sekiranya kita mempunyai tanda-tanda seperti deman, batuk, selsema dan sakit tekak haruslah segera mendapatkan rawatan. Tambahan pesakit yang berisiko seperti wanita mengandung, masalah buah pinggang kronik, kencing manis, obes ,penyakit paru-paru kronik, dan imuniti yang rendah …….jika mengalami deman je haruslah segera mendapat rawatan segera….

Jom kita amalkan doa ini yang diajar oleh Nabi saw, mudah-mudahan ia menjadi VAKSIN terbaik untuk selamat daripada Selesama Babi. Doanya ialah:

Doa Pilihan Pelindung Keluarga
Ajarilah anak-anak kita, diri dan keluarga kita dengan doa yang sohih dari nabi ini iaitu :-
من نَزَلَ مَنْزِلًا ثُمَّ قال أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ من شَرِّ ما خَلَقَ لم يَضُرَّهُ شَيْءٌ حتى يَرْتَحِلَ من مَنْزِلِهِ ذلك
Ertinya : sesiapa yang keluar dari rumah dan membaca doa " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk" maka dia tidak dimudaratkan oleh sesuatu apa pun sehinggalah dia kembali ke rumahnya semula." ( Riwayat Muslim, 4/2080)

Disebut dalam satu riwayat lain, nabi bersabda :-

فقال رسول الله من أي شيء قال لدغتني عقرب قال رسول الله أما إنك لو قلت حين أمسيت أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق لم يضرك إن شاء الله
Ertinya : nabi bertanya : kena apakah kamu ?
Lelaki berkata : aku disengat kala
Nabi berkata : sekiranya engkau membaca pada setiap petang " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk", nescaya dengan izin Allah kamu tidak akan ditimpa mudarat" ( Riwayat Ibn Hibban, 3/298 )

Juga sebuah lagi doa yang mudah dari hadis sohih:-
رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka dia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, dia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan -

Mudah-mudahan ALLAH menyelamatkan kita serta keluarga daripada azab bala bencana seperti selesama Babi dan lain-lain.

No comments:

nak komen, pun boleh